Obtenir sa carte de déchetterie
La déchetterie est le lieu idéal pour déposer vos déchets verts, vos encombrants et surtout les déchets qui ne sont pas collectés par le service de ramassage de notre agglomération, tels que les déchets dangereux, les gravats etc.
Les usagers munis d’une carte de déchetterie ont un accès gratuit à l’ensemble des déchetteries gérées par le SIREDOM. Pour l’obtenir, c’est simple !
1. Créer son compte : Rendez-vous sur le site du SIREDOM à l’adresse suivante : https://www.siredom.com/portail-decheteries et créez votre compte en suivant les instructions.
2. Confirmation par mail : Vous recevrez un mail de confirmation d’enregistrement du SIREDOM entre 48h et 15 jours après votre inscription.
3. Récupérer votre carte : Après réception de ce mail, rendez-vous à la mairie pour récupérer votre carte auprès du guichet.
Plus d’informations sur le site de Grand Paris Sud
Muni d’un badge, le Siredom vous permet d’accéder à tous les éco-centres de son territoire. Gratuit pour les particuliers dans la limite de 40 passages par an et 5m3 par passage, réglementé pour les professionnels, les éco-centres accueillent presque tous vos déchets : gravats, bois, peintures… Et permettent qu’ils soient recyclés ou traités dans le respect de l’environnement.
Dépôt dans la limite de 40 passages par an tous déchets confondus et 5m3 par passage.
Vos déchetterie les plus proches :
Déchetterie de Ris-Orangis Rue Paul Langevin Tél : 01 69 74 23 50 |
Déchetterie de Vert-Le-Grand Route de Braseux Tél : 01 69 74 23 50 |
Déchetterie de Corbeil-Essonnes 14 rue Émile-Zola Tél : 01 69 74 23 50 |
Dans ces 3 déchetteries, du compost est mis à disposition gratuitement, selon le stock.
Des colonnes d’apport volontaire (aériennes ou enterrées) sont placées sur la voie publique pour la collecte du verre et des vêtements.
La collecte des bornes d’apport volontaire est effectuée par le Siredom, tandis que la collecte des bornes de vêtements est effectuée par le relay ou ecomobilier, selon les bornes présentes dans votre quartier
Cartes à télécharger :
Les encombrants sont les déchets volumineux produits à l’occasion du renouvellement d’un mobilier : matelas, literie, meuble usagé, résidus de bricolage familial… La collecte des encombrants est effectuée une fois par mois pour les immeubles. Pour les pavillons, la collecte se fait une fois tous les 2 mois ou sur rendez-vous à domicile au n° vert 0800 97 91 91.
Les encombrants doivent être stockés dans les locaux prévus à cet effet ou à défaut être déposés devant chaque propriété, la veille de la collecte, à partir de 18h. Il est interdit de déposer les encombrants en dehors des jours de collecte.
Sont exclus de la collecte des encombrants : les déchets dangereux (pots de peintures et solvants solvant, batteries, huiles usagées,.), les pneus, les bouteilles de gaz, les déchets d’équipement électriques et électroniques (appareils électroménagers, téléviseurs, matériel informatique…), les déchets inertes provenant de construction, de démolition et déblais (gravats, carrelage, plâtre, terre…). Ces déchets peuvent être apportés à tout moment dans les déchetteries gérées par le Siredom grâce à une carte de déchetterie, délivrée gratuitement à la Mairie sur présentation d’une pièce d’identité et d’un justificatif de domicile de moins de trois mois.
Ville d'Évry-Courcouronnes
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to