À la recherche d’un mode d’accueil pour votre enfant de moins de 6 ans ?
Rendez-vous à la rencontre parents/assistantes maternelles organisée par la Ville.
Les professionnels des Relais Petite Enfance de la Ville vous donneront toutes les informations utiles à l’embauche et vous pourrez rencontrer des assistantes maternelles disponibles près de chez vous.
Vous ne pouvez pas vous rendre à cet événement ? Pas de panique ! Les Relais Petite Enfance peuvent vous accompagner dans votre recherche mais aussi vous aider dans les démarches d’embauche tout au long de l’année.
Pour les habitants des quartiers Aunettes, Centre-ville Sud et Épinettes
Relais Petite Enfance des Aunettes
Maison de quartier des Aunettes
1 rue de l’École
Tél. : 01 64 93 78 95
rpe.aunettes@evrycourcouronnes.fr
Pour les habitants des quartiers Canal et Courcouronnes centre
Relais Petite Enfance du Bois de mon Cœur
Pôle enfance du Bois de mon Cœur
Place des Flamandes / Allée Jeff
Tél. : 01 64 97 81 91
rpe.bdmc@evrycourcouronnes.fr
Pour les habitants des quartiers Aguado, Champtier du Coq, Bras de Fer, Mousseau, Parc aux lièvres et Evry Village
Relais Petite Enfance du Parc aux Lièvres
Maison des Services Publics Gisèle-Halimi
3 rue George Sand
Tél. : 01 60 78 22 15
rpe.pal@evrycourcouronnes.fr
Pour les habitants des quartiers Bois Sauvage-Bois Guillaume, Centre-ville Nord, Champs-Élysées, Grand Bourg, Petit Bourg et Pyramides
Relais Petite Enfance des Pyramides
405 square Jacques Prévert
Tél. : 09 77 54 59 26
rpe.pyramides@evrycourcouronnes.fr
Accueil téléphonique
Le matin étant un créneau réservé aux animations avec les assistantes maternelles, merci de privilégier les appels sur le temps d’ouverture en après-midi de 13h30 à 17h30.
Si les responsables ou la secrétaire ne peuvent vous répondre, laissez vos coordonnées et le motif de votre appel sur le répondeur. Elles vous contacteront pour fixer un rendez-vous selon vos besoins.
La Ville, l’IRFASE (Institut de recherche et de formation à l’action sociale de l’Essonne) et l’APFEC (Association pour favoriser l’égalité des chances), proposent aux enfants de 0 à 4 ans des ateliers ludiques animés par des professionnels de la Petite enfance.
Les bout’ choux pourront profiter de jeux de manipulation faits maison, d’un espace lecture, d’un parcours de motricité et d’un coin détente.
Vous êtes parent d’un enfant qui va rentrer en petite section ?
Participez à l’une des réunions d’informations et d’échanges “Mon enfant entre à l’école” et rencontrez des professionnels du développement de l’enfant, de l’Éducation Nationale, du service animation, de la vie locale et du guichet famille qui répondront à toutes vos questions !
La prochaine réunion d’informations se tiendra le jeudi 1er juin, de 18h à 20h, à l’école maternelle La Communale située place de la Commune.
Vous êtes parent d’un enfant qui va rentrer en petite section ?
Participez à l’une des réunions d’informations et d’échanges “Mon enfant entre à l’école” et rencontrez des professionnels du développement de l’enfant, de l’Éducation Nationale, du service animation, de la vie locale et du guichet famille qui répondront à toutes vos questions !
La prochaine réunion d’informations se tiendra le jeudi 25 mai, de 19h à 20h30, en visioconférence.
Vous êtes parent d’un enfant qui va rentrer en petite section ?
Participez à l’une des réunions d’informations et d’échanges “Mon enfant entre à l’école” et rencontrez des professionnels du développement de l’enfant, de l’Éducation Nationale, du service animation, de la vie locale et du guichet famille qui répondront à toutes vos questions !
La prochaine réunion d’informations se tiendra le mardi 16 mai, de 18h à 20h, à la Maison de quartier-Centre social du Champtier du Coq située place Victor Hugo.
Vous êtes parent d’un enfant qui va rentrer en petite section ?
Participez à l’une des réunions d’informations et d’échanges “Mon enfant entre à l’école” et rencontrez des professionnels du développement de l’enfant, de l’Éducation Nationale, du service animation, de la vie locale et du guichet famille qui répondront à toutes vos questions !
La prochaine réunion d’informations se tiendra le mardi 18 avril, de 18h à 20h, au Centre Social Brel-Brassens situé au 24 avenue de l’Orme à Martin.
Vous êtes parent d’un enfant qui va rentrer en petite section ?
Participez à l’une des réunions d’informations et d’échanges “Mon enfant entre à l’école” et rencontrez des professionnels du développement de l’enfant, de l’Éducation Nationale, du service animation, de la vie locale et du guichet famille qui répondront à toutes vos questions !
La prochaine réunion d’informations se tiendra le mardi 11 avril, de 18h à 20h, au Relai Petite Enfance des Pyramides situé au 405 square Jacques Prévert.
Vous êtes parent d’un enfant qui va rentrer en petite section ?
Participez à l’une des réunions d’informations et d’échanges “Mon enfant entre à l’école” et rencontrez des professionnels du développement de l’enfant, de l’Éducation Nationale, du service animation, de la vie locale et du guichet famille qui répondront à toutes vos questions !
La première réunion d’informations aura lieu le mardi 4 avril, de 19h à 20h30, en visioconférence.
Vous souhaitez employer un ou une assistante maternelle ? Les Relais Petite Enfance vous accompagnent dans vos démarches et organisent une réunion d’information en visioconférence ce mardi.
Ville d'Évry-Courcouronnes
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to