Pour comprendre la vie de Vincent Van Gogh, il faut rencontrer Théo, son frère. Existe-t-il un amour aussi fort que celui qui unit ces deux frères ? Vincent, le peintre, et Théo, le marchand. Pendant 18 années de leur vie, ils n’ont cessé de se confier l’un à l’autre, de se quereller et de se soutenir jusqu’à l’épuisement. Découvrez comment Vincent est devenu, avec l’appui de Théo, l’un des peintres les plus importants du 19ème siècle et comment ils se sont entraînés tous deux dans une spirale créatrice et dévastatrice.
Inspiré de la correspondance entre Vincent Van Gogh et son frère Théo
Par le Théâtre Le Guichet Montparnasse • Adaptation, mise en scène et interprétation : Ghislain Geiger, Julien Séchaud • Sous le regard bienveillant d’Annie Vergne
Voix : Marius Beirieu, Isabelle Delage, Benoît Pommerolle, Annie Vergne • Bande son : Marius Beirieu et Benoît Pommerolle
Histoire, théâtre et musique vous entraîneront dans les années 1944-1949 au village. À travers l’histoire de quatre habitants anonymes, vousretrouverez ou découvrirez des figures évry- courcouronnaises et nationales. Un spectacle vif et joyeux pour cette période festive !
Par l’atelier du Rideau Rouge, le Comité d’Histoire de Courcouronnes, le Sirop de la rue
Production : Compagnie L’Étoile et la Charrue
Deux comédiennes et quinze personnages montrent que la violence est une question de pouvoir. La pièce alterne tableaux émouvants et drôles pour exposer la violence envers les femmes sous toutes ses formes : physiques, psychologiques, insidieuses et révoltantes. Les Maux Bleus offre un face-à- face poignant avec la violence pour mieux la comprendre et l’éradiquer. Le texte est sublime et profond, et l’interprétation bouleversante. La mise en scène fine et délicate fait de cette œuvre théâtrale un témoignage authentique et rempli d’espoir, touchant en plein cœur.
Par la compagnie de l’Éclair
Autrices : Milouchka et Chrystelle Canals
• Mise en scène : Hervé Lavigne
• Chorégraphie : Brian Ca
• Création musicale : Rémy Chaillan
• Création lumières : Samuel Hassid • Avec : Chrystelle Canals, Milouchka
Betty a trente ans quand elle devient un modèle du grand projet photographique de Fabrice, « Du temps ». Depuis vingt ans déjà, il photographie des modèles chaque année, à date fixe. Avec Fabrice, Betty fait des essais avec les cheveux attachés, les cheveux détachés, le col de chemisier ouvert, fermé, pour définir la photo référence pour les prises de vue à venir. Fabrice lui montre la photo qu’il aime, elle se trouve belle. Une fois par an, Betty pose pour Fabrice. Pour voir le tempspasser sur son visage, pour y lire son histoire. Les années se suivent, les photos se prennent, mais au bout du Temps, Betty a trente ans.
Spectacle également proposé dans le cadre de la Semaine Bleue.
Par la compagnie Françoise Cadol en co-production avec Marilu Production Mise en scène : Tristan Petitgirard
D’après le Roman de Grégoire Delacourt
Adaptation : Françoise Cadol
Avec : Françoise Cadol
Les habitants, le Conseil Citoyen du Canal et les jeunes de l’Espace Colucci vous proposent une représentation intergénérationnelle théâtrale autour du vivre ensemble au Canal, un quartier qui connaît d’importantes transformations urbaines.
Cette représentation sera suivie d’un goûter.
L’Union des Retraités organise une sortie au Théâtre Edouard VII à Paris pour le spectacle “L’amour chez les autres”, trois couples réunis dans une histoire rocambolesque.
Pour les tous petits de 18 mois à 5 ans
14 représentations sont proposées par la Compagnie L’Eygurande du 11 au 18 décembre au Théâtre du Coin des Mondes.
Entrer dans le monde, grandir, se déployer, rêver et cheminer vers ses rêves…mais aussi tenter, chuter, essayer et essayer encore et peut être se surprendre et se dépasser ! Lever les yeux vers le ciel, découvrir le cosmos, les planètes, la lune, se frotter aux éléments ou encore grandir pour danser avec les étoiles.”Décrocher la lune !” est une histoire, une ballade, un poème musical qui propose une exploration sensorielle aux petites et grandes personnes à partir de 18 mois.
Mise en jeu : Jean-Louis Mercuzot
Chorégraphie et danses : Eneas Vaca Bualo
Jeu : Isabella Keiser
Jeu et musiques : Nicolas Debrie en alternance avec Pierre-Jean Delesvaux
Construction : Paul Alphonse
Femmes, vie, liberté, la révolution iranienne.
Rencontre avec des auteures et lecture de textes de la revue Apulée.
Des histoires complètes (pièces courtes et adaptations) et des pièces d’auteurs contemporains pour un Kaléidoscope d’émotions. Seconde version du spectacle de juin 2024, enrichie de nouveaux textes.
Par l’atelier du Rideau Rouge
Production : Compagnie L’étoile et la charrue
Ville d'Évry-Courcouronnes
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to