Définition des missions : Sous la responsabilité du Responsable du Pôle Accompagnement et Suivi, il participe à la mise en œuvre de la politique sociale de la ville d’Evry-Courcouronnes, intervient auprès des populations en difficultés dans le cadre de l’accueil, de la lutte contre les exclusions et assure notamment la mise en œuvre du dispositif RSA en accompagnant les usagers allocataires.
Définition des activités :
Connaissances et aptitudes particulières :
Condition d’exercice et contraintes particulières :
Confidentialité
Disponibilité horaire (permanence du jeudi soir)
Poste permanent ouvert aux titulaires et contractuels :Cadre d’emplois des Assistants socio- éducatif (Catégorie A – Filière sociale)
Lieu : Mairie Principale, Place des droits de l’Homme et du citoyen – Evry-Courcouronnes
Horaires et rémunération :
Poste à temps complet
Rémunération statutaire + Régime Indemnitaire
Action sociale (CNAS, associations du personnel)
Participation employeur à la protection sociale complémentaire
Évry-Courcouronnes est née le 1er janvier 2019, fruit du rapprochement des deux ex villes Evry et Courcouronnes. Capitale de l’Essonne et cœur de l’agglomération Grand Paris Sud, Evry-Courcouronnes est une ville de 72 000 habitants reconnue pour son dynamisme économique, son pôle d’excellence scientifique (Génopole, ArianeSpace) et ses établissements de l’enseignement supérieur (Université, IMTBS, ENSIIE etc.).
Etant l’une des plus jeunes villes de France, Évry-Courcouronnes mène une politique dynamique dédiée à l’enfance et s’est dotée de nombreux équipements pour répondre aux besoins des petits Évry-Courcouronnais. Parmi eux, les douze établissements d’accueil de jeunes enfants de la Ville offrent un accueil collectif dans un environnement sécurisé et adapté aux besoins du jeune enfant pour lui permettre, dans le respect de son rythme, de se développer et de s’épanouir tout en favorisant son autonomie et sa socialisation.
Des équipes pluridisciplinaires (Auxiliaires de puériculture, Educateurs de jeunes enfants, Infirmiers / Puériculteurs, Psychologues, Psychomotriciens, Médecin / Pédiatre etc.) accompagnent enfants et parents au sein de différents types de structures (crèche collective, crèche familiale, multi accueil et halte-garderie).
Avec plus de 3000 enfants de moins de trois ans, la commune se veut à la pointe en la matière. Le projet éducatif municipal ou de chaque structure met l’enfant au cœur de son action avec des dispositifs tels que Parler dont l’objectif est de créer les conditions favorables pour accompagner chaque enfant dans le langage.
Missions :
Sous la responsabilité de la Directrice et dans le respect du projet éducatif, il assure l’accueil et l’accompagnement individuel et privilégié de l’enfant et de ses parents, en veillant à la sécurité physique et affective.
L’organisation est au service de l’enfant accueilli. L’enfant est acteur de son développement et chaque professionnel reconnait et valorise les compétences de l’enfant en l’accompagnant en fonction de ses capacités, de par sa disponibilité physique et psychique. Le professionnel valorise et s’appuie sur les compétences des parents. Il crée et maintient le lien de confiance nécessaire à la qualité de la séparation.
Définition des activités :
Conformément au projet éducatif et aux valeurs du service Petite Enfance
Compétences :
Contraintes particulières :
Temps de travail et rémunération :
Poste permanent à temps complet
Rémunération statutaire + Régime Indemnitaire
Action sociale (CNAS, associations du personnel)
Participation employeur à la protection sociale complémentaire
Ville d'Évry-Courcouronnes
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to